Det värsta jag hört från Lindex

        Tid: 15:56:24 Datum: 2009-11-11
Jag brukar inte ge mig in i debatter om vikt, storlekar o.s.v. Men denna gånge kan jag inte vara tyst utan måste spy galla över klädföretaget Lindex. Nu tycker jag verkligen att det har gått för långt.

I en artikel som man kan finna på aftonbladet kan man b la läsa om att Lindex har infört en kläkollektion som de kallar för Affordable Luxury och är designad av Ewa Larsson. Problemet är bara att är man större än storlek M, kan man glömma och handla plagg från denna kollektion. Kläderna ifrån denna kollektion göras nämligen enbart i storlekarna S & M. Sofia Brax på Lindex säger att när de valde att göra denna kollektionen, så valde de att inrikta sig på just dessa storlekar (S & M) för det är de som har dessa storlekarna som handlar mest och om de skulle göra gjort de i större storlekar hade de behövt sy helt andra plagg. För personer över storlek 42 hänvisar Sofia Brax till Lindex Generous.

Nu är man då inte längre välkommen till Lindex om man bär större storlekar. Man är alltså inte lika mycket värd som person om man är av större storlek. Man blir stämplad som tjockis om man råkar ha en storlek över 42. Man ska inte ha kvinnliga former och man ska inte vara hälsosam.

Lindex är numera en klädkedja som står för helt fel ideal i mina ögon. Jag anser att de förstärker samhällets ideal om att man endast duger om man är väldigt smal, att man inget är värd om man är större. Hur många personer kommer inte försöka på ett eller annat dåligt sätt att svälta sig nu för och uppnå känslan av att vara normalviktig?
Sjukt anser jag och riktigt uselt och dåligt av Lindex!!
KATEGORI » Allmänt | Kommentarer(7)|
Kommentarer
Postat av: jessie james

Ja det hoppas jag verkligen! tror dock jag har någon bok någonstans som jag inte läst ännu...så egentligen borde man hoppa ner i ett bad ^^

2009-11-11 @ 16:44:43
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: sarahSarah

Ja jag hoppas att jag också tycker att mineralsminket är bra :) Håller med dig om Lindex.Jävligt dåligt. Jag menar vad sänder det ut för budskap.Kram

2009-11-11 @ 17:34:37
URL: http://sunlightsymphony.blogg.se/
Postat av: evelinaerikssn §

ja, :)

2009-11-11 @ 17:38:48
URL: http://evelinaerikssn.blogg.se/
Postat av: Simone

sV: Haha jag vet, men det smakar lite morot bara, vatten.. ja :)

2009-11-11 @ 18:45:31
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Monica

hej! förlåt jag har inte sett ditt sms idag! Jag var inte hemma innan o hade inte mobilen med mej.. O när jag kom hem så glömde jag titta :/ Jo vi kan ses en dag men jag vet inte när för tillfället. Jonas ska ev snart ha semester o då vet jag inte hur planerna är. Hur går du i skolan?

2009-11-11 @ 19:21:28
URL: http://theobeosmamma.blogg.se/
Postat av: Anna Lindblad

Hej,

Jag heter Anna Lindblad och jobbar som informatör på Lindex. Angående Lindex designkollektion och kritiken därtill, så bottnar det i ett missförstånd. Plaggen i kollektionen Affordable Luxury finns i 4 storlekar, från 36 till 42, där 42 motsvarar Large. Men för enkelhetens skull har vi i de 4 plagg av de 15 plaggen, som har en oversized passform, valt att kalla dem Small och Medium.



Kollektionen är ett test som vi först gör i en liten skala för att se hur det tas emot av Lindex kunder. Det är tråkigt att det inte framkommit i media att vi har vårt huvudsakliga modesortiment med jättefina kollektioner som går upp i storlekar som L och XL. Nu framstår det som att vi hänvisar våra kunder som inte hittar något av Affordable Luxury till Generous, vilket självklart inte är fallet. Affordable Luxury finns enbart i 27 av Lindex 201 svenska butiker. Det är en otroligt begränsad kollektion hos oss på Lindex under en kortare period. Det är vårt huvudsakliga modesortiment som vi marknadsför där våra kunder kan hitta sina modeplagg i passande storlekar, från storlek 34 upp till 46.



Jag ber om ursäkt för att vi inte varit tillräckligt tydliga med vårt budskap. Vi kunde inte ana att intresset för kollektionen skulle blir så stort och tar såklart till oss de reaktioner vi fått på designsamarbetet i vårt fortsatta modearbete.



Hör av dig om du undrar över något!



Vänliga hälsningar

Anna Lindblad, på Lindex

2009-11-12 @ 13:00:59
Postat av: Rebecca

haha ja det e lite sjukt, dessutom har de extremt små storlekar (tycker jag ibland, (på gina och H&M har jag 36-38 och på lindex 42).. hmm.. då anser jag mig ändå inte som stor men hur små e då kläderna i S???

2009-11-13 @ 11:35:45
URL: http://beccastina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0