Scones - recept

        Tid: 14:09:31 Datum: 2009-07-16


Här kommer receptet på scones, som jag gjorde i morse till frukost.

Klassiska scones
 för 4 pers.

3 dl mjölk
7-8 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
100 g smör eller margarin

1) Sätt ugnen på 200-225 grader.
2) Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
3) Skär smöret / margarinet i bitar och blanda ner i bunken.
4) Finfördela sedan smöret / margarinet med fingrarna till en grynig massa.
5) Blanda sedan ner mjölken och rör ihop till en deg.
Tänk på att inte arbeta degen för mycket, för den blir lätt seg.
6) Dela degen i 4 bitar och platta ut till runda kakor. Skär ett kors i varje kaka och nagga med en gaffel.
7) Lägg kakorna på en bakpappersklädd plåt och in i ugnen och låt grädda ca 10 min. Tänk på att tiden kan variera från ugn till ugn.

Servera varma tilsammans med ditt favoritpålägg.

Jag tycker de är godast tillsammans med smör, ost och en skiva gurka.

Mitt tips: Scones behöver inte enbart vara till frukost, utan man kan också bre sig en scones på kvällen och sedan krypa upp i soffan tillsammans med sin scones och en kopp te.
KATEGORI » Bak & mat | Kommentarer(3)|
Kommentarer
Postat av: annebertelsen.blogg.se

åh vad gott! tack för receptet :D

2009-07-16 @ 14:35:57
URL: http://annebertelsen.blogg.se/
Postat av: Sandra

smaskigt. älskar scoones :)!!

2009-07-16 @ 16:42:35
URL: http://saandraaandersson.blogg.se/
Postat av: Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på nån dag här.

Fin blogg du har förresten, Kram!

2009-10-03 @ 16:17:36
URL: http://bakrecepten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0