Rabarbergifflar med vaniljdoft

        Tid: 22:21:18 Datum: 2009-07-09
Här kommer det efterlängtade receptet på

Rabarbergifflar med vaniljdoft
16 st, ugn 250 grader

25 g jäst för söta degar
50 g smör eller margarin
3 dl kesella
1 dl vit sirap
8-10 dl vetemjöl

Fyllning
2 stjälkar rabarber
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker

Pensling
ägg

Glasyr
2 dl florsocker
1-2 msk vatten

Börja med fyllningen:
 Skala och skiva rabarberna tunt. Lägg de sedan i en kastrull med socker och vaniljsocker.
Värm sakta under omrörning, låt koka 15-20 min.
Börja under tiden med degen.
Låt fyllningen svalna när den kokat färdigt.

Smula ner jästen i en bunke.
Smält matfettet och tillsätt kesella och sirap och låt degspadet bli 37 grader, fingervarmt.
Häll vätskan över jästen och rör tills den är löst.
Tillsätt vetemjölet och arbeta degen smidig och blank.
Låt jäsa i 30 min under bakduk på en dragfri plats.
Arbeta sedan degen på ett mjölat bakbord.
 Dela den i två delar och kavla ut dem till rundlar.
Dela varje rundel i 8 tårtbitar , lägg en klick fyllning på den breda sidan av varje tårtbit.
Rulla samman till gifflar och lägg dem med skarvsidan nedåt på en plåt med bakpapper.
Låt gifflarna jäsa under bakduk i ca 20-30 min, dubbel storlek.

Pensla sedan med ett uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 5 -10 min.
Rör samman florsocker och vatten till en trögflytande glasyr.
Skeda den över de avsvalnande bullarna och låt stelna.



Bild: Nikon D60

Lycka till med bakandet!
Testar ni receptet, får ni gärna skicka en kommentar om ifall ni tyckte att de var goda eller ej.
Ni får gärna också berätta om ni tyckte det var lätt eller svårt och göra dessa.


KATEGORI » Bak & mat | Kommentarer(0)|
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0