Inspiration, motivation och kloka ord

        Tid: 21:33:44 Datum: 2008-09-07
Jag är en person som har problem med min vikt (övervikt) och jag tränar styrketräning för och få bukt på detta... men det går inte alls som jag vill och som jag tänkt. Ofta tryter min motivation och jag blir bara frustrerad och känner att jag nu skiter i allting för det lyckas ändå inte. Jag kommer alltid vara den där tjocka tjejen som kommer tycka illa om sig själv för resten av livet. Men.... på något sätt vill jag inte riktigt acceptera den synen och när motivationen är borta och mina negativa känslor börjar ta överhand så går jag in och läser denna blogg och nästan med ens kommer jag på bättre tankar och tänker att jag visst kan klara det, att jag har viljestyrkan och motivationen till att gå igenom detta jobbiga och i slutändan komma ut som en helt annan person, med en bättre livssyn och framförallt en positivare människa. Jag tycker att du som tränar eller som har problem med maten på ett eller annat sätt ska gå in och läsa Sofi Lindbergs blogg. Hon skriver mycket klokt och hon ger ialla fall mig motivation och inspiration.

Sofi Lindbergs blogg

Hon har i ett av sina inlägg, "Det är väl bara att sluta äta", skrevet om hur hon tror att mat och känslor hör ihop. Att vi äter när vi är glada, vi äter när vi är ledsna.. Ja, att vi helt enkelt förknippar våra känslor med mat och jag håller med henne. Jag tror också att våra känslor, oavsett om de är positiva eller negativa, hör ihop med mat. Jag äter när jag är glad och jag äter när jag är ledsen, jag äter när jag vill belöna mig och jag äter när jag vill bestraffa mig o.s.v. Ialla fall.... i detta inlägg skrev hon om att man borde försöka komma på andra sätt att belöna sig på än genom maten och det var t ex att man kunde sätta små guldstjärnor i sin kalender, hade man haft en jobbig dag på jobb så kunde man sätta en guldstjärna i almenackan o.s.v. och när man fått t ex fem stjärnor så fick man lov att köpa den där tröjan man ville ha eller något liknande. Jag tycker att detta verkar som en utmärkt idé så nu jag har fått för mig att jag ska iväg imorgon och inhandla en sådan skrivbok som man fick när man gick i skolan och guldstjärnor och silverstjärnor och så ska jag försöka mig på det belöningssystemet istället för maten... både när jag ska belöna mig för att jag gjort något bra och / eller för att jag haft en jobbig dag eller något.
Ni förstår principen.. hoppas jag. :-P

Vad tycker ni? Låter det som en bra idé? Hur många stjärnor ska man sätta nu i början innan man får belöna sig med något klädesplagg, en tavla eller något liknande?
Det får ju inte vara ett för högt antal, för då tappar man ju motivationen.
Har ni tips och ideér på hur man kan lägga upp det hela så skriv gärna en kommentar.
KATEGORI »  | Kommentarer(1)|
Kommentarer
Postat av: sofi

Tårögd och hedrad :) otroligt roligt att du får lite motivation av mig... dock gillar jag inte sättet du värkar se ner på dig själv. Jag tror du har en underbar kropp och det är synd att du är så elak och förnedrar den....



Jag har 20 stjänor = 200kr

50 stjänor= 500 kr osv...Ja du förstår principen.. så det är bara att samla...

Jag ger mig dock stjänor för små saker, som när jag låtit bli en bulle på ett kalas, elelr ståt emot ett jätte sötsug, tagit en promenad fast jag inte var sugen... eller när jag är ledsen och behöver "trösta mig själv" så får jag en stjärna!

Eller om jag vari duktig i skolan, osv... ja lite av allt möjligt :)



Jag tror du kommer få många stjänor och kämpa på!

Tack för dina gulliga ord som värmde djupt in i mitt hjärta!

2008-09-08 @ 12:34:21
URL: http://www.metrobloggen.se/sofilindberg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0