Förskollärare vs Barnskötare

        Tid: 20:50:08 Datum: 2008-11-14
Jag är utbildad barnskötare och arbetar med det sedan i feb. -08.
Tyvärr är jag inte fast anställd, utan jag har ett vikariat som går ut den 31:e dec. -08.
Jag får ingen fast tjänst på grund av att jag "bara" är barnskötare.
Tycker ni att det är rättvist?
Ska förskolorna ha enbart förskollärare till personal?
Ska man "utrota" yrket barnskötare?
Det verkar ju inte bättre eftersom alltfler förskolor söker förskollärare istället för barnskötare.
Vad är det då som skiljer de båda yrkena åt?
Jo, det är längden på utbildningen.
Jag som barnskötare har också läst och lärt mig om de olika stadierna barnens utveckling genomgår.
Jag läste till barnskötare i 1 år, det är två år kortare än förskollärare.
Gör det mig till en sämre anställd för det inom barnomsorgen?
 Är jag sämre på att ta hand om barnen för det?
Är jag sämre på att se vad barnen behöver för det?
Inom barnomsorgen tycker jag att folks personligheter borde väga väldigt tungt i frågan om att anställa.
Jag som "bara" är barnskötare och med en kortare utbildning kan vara bättre på att ta hand om barnen och verksamheten än en förskollärare med längre utbildning.
Jag har kan ha en personlighet som passar för yrket, medan förskolläraren har helt fel personlighet.

Varför är det så att en utbildning ska skilja folk åt?
Varför ska en utbildning få bestämma vem som är bäst för yrket?
Varför ska en utbildning få säga att jag är en sämre person för ett yrke?
KATEGORI » Allmänt | Kommentarer(0)|
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0