Hetsätande

        Tid: 23:06:31 Datum: 2008-08-07
När man hör ordet hetsätande så tänker nog de allra flesta på persomer med bulimi. Det är nog inte många som förknippar hetsätning med överviktiga personer, men så kan det faktiskt vara.
Hetsätning är en beteckning för personer som har återkommande episoder av tvångsmässigt ätande. Personerna äter för mycket , men gör sig inte av med de extra kalorierna. En annan beteckning kan vara matmissbrukare. Vad som är typiskt för hetsätare är att de äter mycket och snabbt ven när de inte är fysiskt hungriga. Skam- och skuldkänslor är vanliga.

Informationen ovan hittade jag på denna sidan.

Varför tar jag då upp detta i bloggen just nu?
Jo, det är för att jag har haft en sådan period idag. Jag har ätit, ätit och ätit. Jag har ätit flera muffins, flera sockerkakebitar, panpizzor, Pringles, druckit energidrycker m.m.
Hur jag mår när jag äter det?
Inte bra... men ändå gör jag det.
Varför?
Vet inte.
Det är ju inte speciellt gott.
Kanske är det för att fylla ut ett tomrum jag har?
Kanske är det för att döva mina känslor av misslyckande?
Kanske för att dämpa pressen som jag tycker ligger på mig just nu?
Anledningarna kan vara många, men om de är sanna vet jag inte. Om min hetsätning beror på dem eller något annat.... vet jag inte.
 Hur mår jag nu då?
Inte alls bra.
Just nu sitter jag i sängen och skäms över vad jag stoppat i mig idag och jag önskar att jag kunde ta tillbaka det, men det går inte. Istället får jag sitta här och tampas med känslor och tankar som te x Du är ful, fet och äcklig. Du är misslyckad. Du är kass. o.s.v. Jag vet att det inte är så, jag är inte dålig och misslyckad. Jag råkar bara ha haft ett bakslag idag.... det är egentligen inte hela världen, men det känns så. Det känns som om all träning jag åstadkommit hitills bara är bortkastad när jag hamnar i hetsätning. Det känns som om jag måste träna dubbelt så hårt nästa gång det är dags för gymmet för att väga upp det som hänt idag.
Det är nästan som om jag har en våg. När jag hetsäter så åker den skålen rakt ner i golvet och för att ens hamna på samma våglängd igen, krävs det mycket och hård träning. För att den positiva skålen ska vara den bättre skålen så behövs bra, hård och mycket träning + ett par dagar utan några som helst onyttigheter. Jag skulle vara glad om jag för det mesta kunde hålla min våg på samma våglängd för tillfället.

Jag vet inte hur man handskas med detta, för det har jag aldrig gjort. Jag har alltid sopat det under mattan och sedan intalat mig själv att allting är bra och att det inte kommer till att hända igen.... men innerst inne vet jag att det är en lögn. Det kommer till att hända igen... frågan är bara när.
KATEGORI »  | Kommentarer(0)|
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0