Jättegod sirapslimpa

        Tid: 19:07:02 Datum: 2009-07-14
Idag har jag bakat sirapslimpor.
De är väldigt uppskattade här hemma, saftiga och goda är dem.

Jättegoda sirapslimpor
2 bröd

50 g smör
5 dl filmjölk
50 g färsk jäst
2 dl mörk sirap
2 tsk salt
6 dl vetemjöl special
5-7 dl rågsikt

1) Smält smöret och blanda det med filmjölken. Värm till fingervärme, max 37 grader.
2) Smula ner jästen i en bunke och tillsätt degvätskan, sirap och salt.
3) Tillsätt vetemjöl och rågsikt lite i taget tills degen går ihop och blir mjuk och elastisk. Knåda in det sista mjölet för hand. ( detta brukar jag aldrig göra, utan jag gör allt i min assistent)
4) Jäs i bunken under bakduk till dubbelstorlek. (jag brukar låta den jäsa i ca 30 - 40 min)
5) Sätt ugnen på 200 grader.
6) Baka ut degen till två limpor och lägg i mjölade brödkorgar eller på en plåt med bakplåtspapper.
Jäs under bakduk i ca 40 min.
7) Grädda bröden i mitten av ugnen i 35-40 min (varmluftsugn). Täck dem med aluminiumfolie efter halva
tiden så de inte blir för mörka.

Recept: Leila Lindholm, A piece of cake



 

Bilder: Nikon D60
KATEGORI » Bak & mat | Kommentarer(0)|
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0