Blåbärskaka

        Tid: 10:18:34 Datum: 2009-06-29
I lördags firade vi B, som fyllde år igår, och istället för tårta till efterrätt, gjorde jag två stycken blåbärskakor som blev väldigt uppskattade. :)



Bilder: Jag med min Nikon D60

Blåbärskaka
25 min + 1 tim i ugn
12 bitar

5 ägg
2 dl vetemjöl
100 g färdighackade hasselnötter
125 g smör
1 dl + 1 dl strösocker
1 citron
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
250 g blåbär, frysta eller färska

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en kakform, ca 22 cm i diameter.
Dela äggulor och - vitor i separata skålar.
Blanda vetemjöl och hasselnötter.
Smält smöret och låt det svalna lite.
Vispa äggulor och 1 dl socker vitt och poröst. Tillsätt det smälta smöret.
Skrubba citronen i ljummet vatten, riv skalet. Tillsätt citronskal, vaniljsocker och salt till mjölblandningen.
Vispa äggvitorna styva, tillsätt 1 dl socker i omgångar. Vänd försiktigt ner marängen i hasselnötssmeten med en slickepott.
Häll smeten i kakformen och fördela blåbär över, grädda längst ner i ugnen i ca 1 tim.

Jag serverade kakan tillsammans med vaniljvisp och det var väldigt uppskattat. :)
KATEGORI » Bak & mat | Kommentarer(2)|
Kommentarer
Postat av: Tippie

Mums!

2009-06-29 @ 11:10:08
URL: http://tippie.blogg.se/
Postat av: Tippie

Ja det förstår jag!:)

2009-06-29 @ 13:38:16
URL: http://tippie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0