Råsocker - Rörsocker

        Tid: 16:31:09 Datum: 2009-07-08
Jag kände mig riktigt dum igår.
Jag hittade ett recept på kakor som jag ville göra. Man behövde råsocker i detta recept och jag begav mig självklart till affären för och inhandla detta. Hittade råsocker flor som visade sig vara fel samt att jag hittade råsocker i bitar som självklart även det var fel. Letade i fler affärer och dessa (råsocker flor & råsocker i bitar) alternativ var de enda jag hittade. Började undra om jag verkligen läst rätt, och visst hade jag det - jag ska ha råsocker.

Jaha, vad gör jag då?

Ringer min mamma som känner en kock och frågar om han har 1 dl råsocker och ge mig då jag inte hittar det i någon affär alls. Visst har han det och ge mig och dessutom gav han mig upplysningen om att det heter inte råsocker (när man ska ha det i ströform) utan det heter Rörsocker och visst har jag sett rörsocker på hyllorna i affärerna jag varit i och letat efter råsocker.

Kände mig och känner mig fortfarande en aningen dum, men det är ju inte så lätt och veta heller vad det heter när man inte brukar handla det eller ens baka med det.

Det är alltså rörsocker strö (bilden nedan) du ska ha när du ska ha råsocker i ströform.



Bild: Nikon D60
KATEGORI » Bak & mat | Kommentarer(10)|
Kommentarer
Postat av: Tina

Vad bra att du tog reda på detta åt mej! Jag misstänkte att rörsocker var det jag skulle ha när det stod råsocker i receptet men var inte säker. Därför googlade jag på detta och fick svar tack vare dej! Tack för det! Tina

2009-11-27 @ 17:46:21
Postat av: Helena

Må ju säga att det är krångligt! Jobbar i butik och en kund frågade mig om skillnaden och jag hade ingen aning! Men det här inlägget hjälpte mig att få lite rätsida på saken!

2009-12-09 @ 13:01:27
Postat av: Therese

Tack för det! :) Nu slapp jag göra samma misstag till mina pepparkaksmuffins jag ska baka! Rörsocker hade jag hemma nämligen...

2009-12-19 @ 18:22:52
URL: http://kaffebona.blogg.se/
Postat av: D

Haha, samma här. Jobbar i butik och fick frågan av chefen som höll på att hjälpa en kund. Jag hade gömt mig på lagret och pratade i mobil när chefen ringde. Googlade, hamnade här och kunde självsäkert förklara skillnaden. Tack :)

2010-02-10 @ 18:46:20
Postat av: Lasse67

Tack för hjälpen. Min fru blev glad när jag fann ut att rörsocker är vad som menas när det står råsocker i receptet. Jag blev också glad eftersom jag inte behöver jäkta iväg till ICA eftersom vi dan har ett paket rörsocker i skåpet.

2010-04-06 @ 16:08:21
Postat av: Kim

Ja vad har hänt, i många år ätit råsocker gulbrunt gott! (o nyttigare än det vita) Plötsligt kommer ja flera ggr hem m strö i formen VIT, SMAKAR ABSOLUT INGENTING! Hur kan de få röra ihop allt så.... står inte om de är vitt el inte på denna påse EKOLOGISKT RÖRSOCKER!!!!

2010-10-06 @ 15:49:47
Postat av: Pia

Tack för detta inlägg! Jag har med letat efter råsocker i ströform.

2010-10-13 @ 22:42:30
Postat av: Anonym

Tack! Blev också hjälpt via google när jag hittade din sida. Mannen ringde från affären och frågade om det verkligen var råsocker och inte rörsocker jag behövde. Stort tack!

2010-11-10 @ 20:18:25
Postat av: Briitt-Inger Börjemalm

Hej! Rörsocker är specialbehandlat vitt socker från sockerrör. Råsocker är obehandlat ljusbrunt socker

från sockerrör, och mjukare i smaken än rörsocker.

Jag blev så besviken häromdagen då jag inte fann rå-

socker i butiken. Blev informerad att rörsocker var

samma sak. Köper aldrig mer rörsocker!!

2011-02-01 @ 06:34:30
Postat av: Mona Tegel

Jag hittade den här sidan när jag googlade och fick svaret på min fråga. Tack

2012-12-22 @ 19:22:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0