Pollymuffins

        Tid: 14:47:41 Datum: 2009-07-20
Igår på eftermiddagen, blev vi sugna på något gott till fikan.
Med tanke på att jag inte mått så bra den senaste tiden, så dög vad som helst till mig. :P

Jag tittade igenom min bakbok, A piece of cake av Leila Lindholm, och såg receptet på pollymuffins.
Tyckte det lät gott, så jag slängde ihop en smet och gräddade 7 st stora muffins.
Tyvärr var det ingen favorti hos mig, då jag inte gillade pollyn efter att de varit i ugnen.
Utan pollyn var de goda, stora och saftiga. :)



Pollymuffins
12 små eller 6 stora

150 g smör eller margarin
2 dl gräddfil
skal av 1 citron
2 ägg
1 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 påse polly

1) Sätt ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins eller 200 grader om du vill göra små.
2) Smält smöret och tillsätt gräddfilen och det rivna citronskalet.
3) Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
4) Rör ner den ljumma vätskan.
5) Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd ner i smeten.
6) Placera ut formar i en muffinsplåt och fyll de till 2/3 med smet.
7) Grädda mitt i ugnen i ca 20 min om du gör stora och 12-15 min om du gör små.

(temp. och tid i receptet är för en varmluftsugn
)
KATEGORI » Bak & mat | Kommentarer(1)|
Kommentarer
Postat av: Lina

Blev pollyn hård eller seg och mjuk?

2009-07-20 @ 14:53:37
URL: http://hyresfemman.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0