Kanelbullar

        Tid: 21:02:24 Datum: 2009-07-22
Idag har jag bakat två plåtar med kanelbullar.
I den första omgången hade jag gjort en fyllning på marsipan, kanel, margarin och socker. Detta blev dock inget lyckat, då det var svårt att bre ut fyllningen. Vet inte vad det berodde på, kanske att den inte var tillräckligt mjuk eller så var det för att jag hade marsipan istället för mandelmassa.
I andra omgången blev det smält margarin, kanel, socker och russin.
De blev bättre och betydligt godare. :)

Kanelbullar
ca 40 st

50 g jäst (gärna för söta degar)
150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
1 dl vit sirap
1½ tsk kardemumma
1 tsk salt
15-16 dl vetemjöl
Fyllning
ca 200 g mandelmassa
50 g smör eller margarin (gärna rumstemp.)
½ dl strösocker
2 msk mald kanel
Pensling & garnering
ägg och t ex pärlsocker

1) Smula jästen i en bunke.
2) Smält smöret och häll sedan på mjölken och värm till fingervarmt, ca 37 grader.
3) Häll degvätskan över jästen och rör om tills jästen löst sig helt.
4) Blanda i sirap, salt, kardemumma och det mesta utav mjölet.
 Arbeta ihop degen till en blank och smidig deg.
5) Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 1 tim.
6) Blanda ihop fyllningen under tiden som degen jäser.
7) Ta upp degen (efter ca 1 tim) på mjölat bakbord och knåda den lite lätt.
8) Dela i två delar och kavla ut.
9) Bred ut din fyllning och rulla sedan ihop ifrån långsidan.
10) Skär i bitar och lägg i formar på en plåt.
11) Täck över med en bakhandduk och låt jäsa i ca 30 min.
12) Sätt ugnen på 250 grader.
13) Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och lite pärlsocker innan de ska in i ugnen.
14) Grädda mitt i ugnen i ca 7-8 min.
15) Låt sedan svalna på galler, under bakduk.

Jag ska krypa upp i soffan nu, titta på The Bachelorette och avnjuta min bullar nu tillsammans med ett glas mjölk. :)
Mums!!!



Bild: Jag med Nikon D60
KATEGORI » Bak & mat | Kommentarer(2)|
Kommentarer
Postat av: Xphoto

Nu den äntligen klar min andra blogg.

Min FOTOBLOGG.



Varsegod, ta en titt :)



Trevlig dag, tyck gärna till...

2009-07-22 @ 21:05:43
URL: http://xphoto.blogg.se/
Postat av: Mattias

Vad gott!! Längtra så otroligt mycket efter mammas kanelbullar. Har ätit de som vi säljer ombord på flyget för att dämpa suget men dom smakar ju skräp om man jämför. :)

2009-07-22 @ 21:13:07
URL: http://malmkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0