Debatt: Barnbidrag

        Tid: 11:03:26 Datum: 2009-07-06
På blogg.se:s framsida kan man idag hitta ett inlägg med rubriken:
"Debatt: 1050 kr är för lite!"

Det är bloggaren Emma Ramic som skriver om sin åsikt gällande storleken på barnbidraget.
Hon skriver att hon tycker att det är alldeles för lite och att hon helt klart skulle vilja ha mer pengar. Hon menar att barnbidraget känns överdrivet lite att klara sig på under en månad.
Hon skriver att föräldrarna köper en del, men att inte allas föräldrar kan bidra med så mycket pengar.
Emma skriver också att efter att ha köpt ett par skor för 500lappen, en tröja och en bigmac på donken så är pengarna borta och det menar hon att det suger och att där är så mycket mer hon vill köpa och att där finns andra grejer som faktiskt måste köpas och som måste prioriteras.
Hon menar att det bara är till att klara sig, då hon inte sommarjobbar och tjänar några pengar.
Hon avslutar sitt inlägg med:

Så man får leva med att inte ha något barbie liv där man kan få allt man vill ha. Utan plugga nu, gå klart skolan så man får ett bra jobb med hög lön, så man kan få sitt drömliv man inte hade när man va mindre, eller vad säger ni?

Min åsikt i detta ämnet är följande:
Är man under 18 år så är det föräldrarna som är skyldiga att försörja sina barn och det innefattar att barnen ska ha mat, kläder och hygienartiklar. Detta ska alltså inte barnen / ungdomarna under 18 år stå för själv och i och med det så tycker jag absolut att 1050:- räcker. Jag tycker att man helt enkelt får lära sig värdet av pengar och inse att man inte kan få allt man vill här i livet, att man inte kan handla en massa märkeskläder och att allt kostar.
I Emmas kommentarfält kan man läsa att där är många som tycker att barnbidraget borde höjas. Det man inte tänker på kanske är att om man höjer bidraget, är man ändå inte nöjd för då får har man mer pengar att spendera och då är där mer man vill köpa och då räcker ändå inte pengarna till och man tycker att det ska höjas på nytt.
Dessutom måste man förstå att dessa bidrag kommer ifrån skattebetalarna och om man höjer bidragen, skulle det ev betyda att man måste höja skatten och det på lång sikt skulle betyda mindre pengar för hela familjen.

För föräldrar med småbarn som behöver blöjor, mat, välling och sådana saker tycker jag att 1050:- är för lite, för det räcker väl knappt till ett paket blöjor och ett paket välling. Men för ungdomar tycker jag att summan räcker mer än väl... för det handlar om att lära sig värdet av pengar.

Jag har gått färdigt skolan, ändå sitter jag här arbetslös och levar absolut inte det där drömlivet jag drömde om, men jag är glad för det jag har och jag gör det bästa jag kan för att få det att fungera.
Det jag menar är att, bara för att du går klart skolan så betyder inte det att du får ett drömjobb med hög lön, som ger det där drömlivet där man kan handla det mesta utan att tänka på vad det kostar och om pengarna räcker. I dagens läge är där många arbetslösa som sitter och försöker få ihop sin ekonomi varje månad, trots en fin utbildning i bakfickan och detsamma gäller för de som har jobb. Bara för att man har ett jobb, innebär inte det att ekonomin är tryggad.
KATEGORI » Allmänt | Kommentarer(0)|
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0