Blondinbella i nya nr av Klick!

        Tid: 21:50:34 Datum: 2008-08-15
Idag när jag och pågen var på ÖB för och köpa energidrycker, så såg jag Isabella "Blondinbella" Löwengrip på framsidan av tidningen Klick! med överskriften Blondinbella talar ut om hat-attacken efter sexövergreppet.
Eftersom jag dagligen läser hennes blogg, så blev jag nyfiken på vad det hela handlade om. När jag läser artiklen om det hela i tidningen, blir jag både förvånad, arg och chockad. För runt fyra veckor sedan blev Isabella utsatt för ett sexuellt övergrepp på sin semester till Rimini, Italien. Klart hon blev chockad, förtvivlad, utnyttjad m.m. Och hon har all rätt att känna så. När hon sedan kommer hem och skriver om övergreppet i sin blogg möts hon av något helt oväntat. Istället för ett stöttande samhälle med nolltolerans för sexuella övergrepp, möts hon av anklagande kommentarer som t ex att hon fick skylla sig själv, att hon ville det, att hon hade för utmanande kläder på sig, att hon hade druckit o.s.v. Min reaktion när jag läser detta i artiklen är "Hur fan kan man sitta och skriva sådana saker till en som precis varit med om något hemskt, fruktansvärt m.m.? Tänk om det hade varit en själv i hennes situation? Hade man själv velat bli bemött med sådana kommentarer när man valt och gå ut med en sådan grej för och hjäla andra?"
Många tror också att det hela är en PR-grej,men jag tror faktiskt inte det. Jag tror inte att Isabella skulle sjunka så lågt för att få lite uppmärksamhet. Jag tror hon har många andra grejer på gång som ger henne den uppmärksamhet hon vill ha, behöver och förtjänar. Jag blir chockad, arg, besviken över att många skriver till henne att hon får skylla sig själv för att hon gick i utmanande kläder. Vem har rätt till att skriva så? Bara för att någon kanske går i en kort kjol och top betyder inte det att någon har rätt att förgripa sig på en. Vem säger att de har rätt till de? Man ska kunna gå ut i precis vad man vill, hur utmanande man vill och ändå ska folk kunna ge fan i en.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst till om detta, för detta gör mig verkligen arg och irriterad. Det får mig att fråga hur det svenska samhället egentligen fungerar.. Kan man lita på det svenska samhället och det svenska rättssystemet om och när det skulle behövas? Jag är väldigt skeptisk till det. Dessutom är jag chockad och förtvivlad över hur andra personer kan sitta och vara så fruktansvärt respektlösa mot någon som varit med om något sådant. Tänk om det hade varit du själv, din bästa vän, din syster, din mamma o.s.v. Hade du reagerat likadant då? Kommit med samma anklagande kommentarer?

Jag tycker folk ska sluta vara så anklagande och istället börja vara stöttande - var glada för att Isabella valt att gå ut med det i sin blogg istället. Det kan få andra i liknanande situationer att våga träda fram och anmäla.
KATEGORI »  | Kommentarer(1)|
Kommentarer
Postat av: Emma

sv: okej, synd. :/

skriv till mej om du får reda på det, hihi.



kramar

2008-08-15 @ 22:11:24
URL: http://eemmaass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0